Er zijn maar een paar apparaten die – zodra ze uitkomen – de manier waarop we met technologie om gaan fundamenteel veranderen. De Amazon Echo is een van die apparaten. ‘Hands-free’ stembediening is de toekomst.

Hands-free is de toekomst

Hands-free een computer bedienen is de toekomst. Het basis concept is veelbelovend. Met stembediening kunnen we een computer bedienen terwijl we gewoon met ons dagelijkse dingen bezig zijn. De afgelopen jaren zijn we als mensen steeds meer afhankelijk geworden van verschillende schermen. Zelfs als we onderweg zijn. Stembediening zal in de toekomst dezelfde voordelen en functionaliteit kunnen bieden zonder dat we ons gezichten op verschillende schermen hoeven te richten.

De grootste technologiebedrijven leggen op dit moment al het fundament voor die toekomst. De bedrijven die zich nu al richten op steminterfaces zullen een grote voorsprong hebben op de rest. Omdat een dergelijke manier van computers bedienen een compleet nieuwe benadering vraagt van hoe we met onze apparaten om gaan.

Amazon Echo

Dat brengt ons bij de Amazon Echo en de virtual assistant Alexa. Alexa gaat als een raket. De Echo apparaten zijn een groot succes terwijl vele andere bedrijven Alexa in hun eigen apparaten willen invoegen. Ondanks het feit dat zowel Google, Apple en Microsoft stem-geactiveerde virtual assistants hebben wijst alles er op dat Amazon de leider is in dit veld. Vooral als we kijken naar de integratie van derde partijen.

Amazon Web Services

Wat zijn de voordelen die Amazon heeft? Ten eerste de cloud van Amazon, Amazon Web Services (AWS). AWS huisvest een grote hoeveelheid backend tools die de AI, natural language processing, machine learning en andere technologieën die een gadget als de Echo nog handiger maken. Veel van de derde partijen die Alexa gebruiken zullen ook AWS gebruiken. Daarbij heeft Amazon een enorme e-commerce marktplaats wat een krachtig distributiekanaal is voor die hardware.

Amazon ecosysteem

De logische ontwikkeling is dat er een groot ecosysteem van derde partijen rond Alexa wordt gebouwd. Consumenten zullen een groot aantal Alexa devices zien die met elkaar verbonden worden. Hierdoor zullen ze er steeds meer van worden overtuigd dat zich aan moeten sluiten bij het grote Alexa ecosysteem. Een interessante trend die we zien met de Echo is dat, zodra iemand er een aanschaft en deze aansluit op een smart home device, hij snel meer smart home devices gaat kopen en koppelen. Dus: hoe groter het ecosysteem hoe beter.

Trojaans paard

De echo lijk dus veel op een Trojaans paard voor Amazon. Ze smokkelen Alexa je huis binnen en maken mensen zo afhankelijk van het grotere stem-geactiveerde ecosysteem. De sleutel voor Amazon is om deze apparaten te gebruiken om de relatie met de klanten te verdiepen. Hoe meer shoppers Alexa apparaten gebruiken, hoe meer Amazon hiervan profiteert ten koste van Google en Apple.

Wat natuurlijk ook erg interessant is aan de strategie van Amazon Alexa is het feit dat het scherm verdwijnt als computerinterface. Zodra er nog een scherm beschikbaar is op een bepaalde gadget is men toch geneigd om dit te gebruiken. Bij Amazon Alexa is dit niet eens meer een optie. Je stem is in feite de enige mogelijkheid om het apparaat te bedienen.

Amazon als belangrijkste interface voor smart home technologie

Amazon heeft nog een paar grote uitdagingen bij het uitbouwen van de Alexa strategie. Net als haar concurrenten. Maar Amazon heeft al veel vertrouwen van consumenten en een goede uitgangspositie om de belangrijkste interface te worden voor smart home technologie in de Westerse markt.

Bron: time