In een verduisterde slaapkamer staat David Kaiserman in zijn overhemd naast een king size bed. “Goedemorgen, Siri,” zegt hij tegen de iPad in zijn hand. Onmiddellijk gaan de lichten aan en openen de lamellen zich automatisch.

“Je huis is klaar voor de dag,” antwoordt de virtuele assistent.”

In dit huis in Californië presenteert Kaiserman (Directeur van de technologie divisie van een bouwbedrijf) zijn visie op een huis dat wordt bestuurd via een iPhone of iPad.

Klik op je telefoon en “Back in Black” van AC/DC knalt uit de speakers. Klik nog een keer en het bad vult zichzelf met een temperatuur van 38 graden celcius. Alles bij elkaar zit er in dit huis voor $30.000 aan gadgets. De meeste aangestuurd via Apple’s gratis HomeKit app.

Nu de groei in verkopen van de iPhone minder wordt zoekt Apple de samenwerking op met enkele bouwbedrijven om dit soort testhuizen op te zetten. Op deze manier proberen ze voet aan de grond te krijgen in de markt van Internet-connected huisinrichtingen. Een ontluikend gebied wat al rivalen als Aplhabet Inc. (Google) en Amazon.com heeft aangetrokken.

Men gokt op het feit dat dure draadloze devices gemakkelijker worden verkocht als ze onderdeel zijn van een huis. Bouwbedrijven prijzen al lang in grote getale granieten aanrechten en armaturen van handgeborsteld staal aan in modelhuizen in de V.S. Waarom dan niet video deurbellen?

Anders dan Google en Amazon pusht Apple de hardware niet per se om het huis te automatiseren. De HomeKit app verhoogt gewoon de waarde van het iOS ecosysteem. En maakt het moeilijker voor gebruikers om te switchen naar Android telefoons en tablets.

In Fremont, Californië, ongeveer 15 minuten van het Facebook hoofdkwartier wordt ook een Apple huis gecreëerd. Het heeft een automatische thermostaat, lichten, beveiligingssysteem, sloten, ventilatie en lamellen. Met je stem kan je de kleur van het licht onder de kastjes in je badkamer aanpassen. Met de woorden “goedenacht,” wordt het licht paars. Met een “goedemorgen,” wordt het wit.

“We willen huis automatisering mainstream laten worden,” zei Greg Joswiak, Apple’s Vice president van product marketing. “De beste plaats om te starten is bij het begin, als een huis net wordt ontwikkeld.”

Bron: Bloomberg