Amazon Alexa, de virtual assistant die achter de Amazon Echo smart home speaker zit, domineerde de Consumer Electronics Show in Las Vegas dit jaar. Bedrijven als Ford, Huawei, LG en een lange lijst start-ups kondigden allemaal apparaten en gadgets aan met Alexa integratie. De opkomst van Alexa is een enorme bedreiging voor Google.

Het is een afspiegeling van de enorme kracht die Amazon inzet in de ontluikende smart home markt. Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van Echo apparaten om hun huis en levens mee te automatiseren. De markt voor de Echo is nog steeds relatief klein vergeleken met smartphones maar hij groeit zeer sterk.

Google, Microsoft en Apple

Google heeft de Google Home, zijn eigen stem geactiveerde speaker die is ontwikkeld om te concurreren met de Amazon Echo. Microsoft is een partnership aangegaan met Harmon om zijn virtuele assistent Cortana naar een smart speaker te brengen. Ook Apple schijnt bezig te zijn met een smart speaker die gebruik maakt van Siri.

Maar Amazon is degene die ze allemaal zullen moeten verslaan. De opkomst van Alexa is een feit. Amazon heeft een droomstart en creëert al een tijdje veel ‘buzz’ in de markt.

Veranderend high tech landschap

De opkomst de Alexa is de voorbode van een veranderend high tech landschap wat grote problemen voor Google zou kunnen opleveren. Het maakt niet uit hoeveel Google Home apparaten er worden verkocht; ze zullen op een markt terechtkomen die in het voordeel van Amazon is.

Een groot onderdeel van het succes van Alexa komt door het feit dat het bedrijf het niet van de daken heeft geschreeuwd. Na jaren van iPhone gebruikers die klaagden over Siri – de eerste veelgebruikte voice assistant – heeft Amazon de Echo vooral gelanceerd als een speaker die toevallig ook iets kan met stemcommando’s.

Toen mensen gewend raakten aan het idee dat ze met Alexa praatten, en ze dit via mond-op-mond reclame doorvertelden, introduceerde Amazon stiekem meer mogelijkheden. Alexa heeft nu duizenden ‘skills’ die het in staat stelt om verbinding te maken met apps als bijvoorbeeld Uber, Twitter en Bloomberg nieuws.

Alexa heeft een plaatsje veroverd als centrale hub in smart homes

Daarmee hebben Alexa en de Echo speaker een plaatsje veroverd als de centrale hub in smart homes. De stem interface van Alexa is ideaal om je slimme verlichting, sloten en thermostaten te bedienen. Het werkt veel gemakkelijker als een tablet of telefoon die je ergens vandaan moet halen.

Echo is vooral ontworpen om je meer geld te laten besteden bij Amazon

Wat de Echo belangrijk maakt voor Amazon is dat het ook heel gemakkelijk is om er bestellingen mee te doen. Liefst bij Amazon natuurlijk.

Alexa kan muziek spelen van streaming diensten als Spotify maar de standaard instelling is Amazon’s eigen Prime Music. En dat is weer een reden voor consumenten om een Amazon Prime abonnement te nemen. Waarmee je ook gratis verzending krijgt van alle artikelen die je via Amazon bestelt. Waardoor je de neiging krijgt om meer bij Amazon te kopen.

In andere woorden; wat de speaker allemaal ook kan, hij is vooral ontworpen om je meer geld uit te laten geven bij Amazon. En hoe je het ook wendt of keert; dat is slim geregeld door Amazon.

Hoe meer Alexa apparaten Amazon en haar partners verkopen, hoe beter Amazon het zal doen met haar core-business: retail. Iedere Echo is een klant die waarschijnlijk meer gaat besteden aan boeken, boodschappen en films.

Opkomst van Alexa is grote bedreiging voor Google

De positie van Google is dat het zoveel Google Home apparaten kan verkopen als het wil. En het is waar dat Google beter is als zoekmachine als Amazon. Maar Google is een zoekmachine advertentiebedrijf. Geen retailbedrijf. En die Google Home apparaten laten (nog) geen advertenties horen.

Natuurlijk kan Google alle data die het verzamelt met de Google Home speaker gebruiken om de advertenties te optimaliseren. Maar het punt is dat consumenten minder tijd zullen besteden achter een scherm en kijkend naar de advertenties van Google. Het maakt niet uit hoe goed de advertenties van Google ook zijn, dat is niet relevant als de mensen ze toch niet zien.

In feite zien we het al een beetje gebeuren: Amazon verslaat Google op het belangrijke gebied van e-commerce search omdat Amazon de plek is waar je naartoe moet gaan om dingen te kopen. Dankzij de populariteit van Amazon’s Alexa blijft dat waarschijnlijk ook zo.

De richting die we op gaan met automatisering is duidelijk. En zoals het er nu uit ziet is de zwakte van Google de kracht van Amazon. En met de opkomst van Alexa tikt de klok voor Google.

Bron: businessinsider