Consumenten zijn tegenwoordig altijd ‘connected’ via een of ander device. Dat kan een smartphone zijn, wearable technologie of hun digitale assistent. Hiermee kunnen ze in principe altijd data en informatie zenden en ontvangen. Digitale assistenten voor je huis zoals de Amazon Echo en Google Home worden ook steeds meer gebruikt. Retailers richten zich nu steeds meer op de toekomst van winkelen door uit te vogelen hoe ze optimaal kunnen profiteren van de opkomst van deze technologieën.

Persoonlijke data delen in ruil voor gemak

Dat is een slimme zet van de retailers aangezien 70% van de shoppers de angst om hun persoonlijke data te delen even opzij zet voor het gemak van het gebruik van smart devices. Met het toenemende aantal hacks is het overigens wel interessant om te zien dat consumenten hun gemak boven veiligheid stellen. Dat betekent trouwens niet dat bedrijven hier misbruik van moeten maken maar het is wel een duidelijk teken dat consumenten klaar zijn voor de toekomst van winkelen.

Wat voor informatie zijn we bereid te delen?

Een recent onderzoek toonde ook wat voor informatie consumenten bereid zijn om te delen. Bovenaan die lijst staat hun online zoekgeschiedenis. De zoekgeschiedenis van personen is als een goudmijn voor retailers. Als tweede op de lijst zien we de aankoopgeschiedenis. Dat geeft winkeliers kansen om herhaalaankopen te promoten en aan upselling te doen. Ook op de lijst van wat consumenten bereid zijn te delen staat de huidige locatie. Dat biedt kansen voor hele specifieke locatie- en contextgebonden advertenties.

Consumenten zijn dus bereid om informatie te delen over hunzelf en hun aankoopgewoonten met smart home en smart technology devices. Dat is natuurlijk alleen goed nieuws voor retailers als deze devices ook veel worden gebruikt. En uiteraard dat is het geval. Volgens het onderzoek is 55% van de shoppers al verbonden met het Internet of Things en zegt 79% dat het binnen nu en twee jaar een smart product gaat kopen. Nog interessanter is het feit dat 65% van de gebruikers ‘power users’ zijn, wat betekent dat ze ieder meer dan drie devices bezitten en gebruiken.

Consumenten zijn er nu klaar voor

Consumenten staan schijnbaar ook open voor winkelen via smart devices. Volgens het onderzoek vindt 55% het prima als ze een melding krijgen van hun device als iets op dreigt te raken. Daarvan vindt 14% het een goed idee als er automatisch aanvullingen worden besteld. Dat is iets wat uiteraard goed kan worden gebruikt door produkten als de Amazon Echo.

Op dit moment worden smart produkten meestal niet gebruikt om mee te winkelen. In plaats daarvan worden ze meer gebruikt voor zaken als het regelen van de thermostaat, verlichting en beveiliging. Het lijkt er echter op dat consumenten klaar voor de toekomst van winkelen door gebruik te maken van hun smart home technologie.

Bron: house-o-matic