Nest kwam in 2011 met de eerste zelflerende thermostaat. Het apparaat was duur en had een bijzonder ontwerp waar mensen aan moesten wennen. Toch bleek het bedrijf interessant genoeg voor Google om in 2014 over te nemen. Het werd als bedrijf onder het Alphabet conglomeraat gepositioneerd. Nest verkoopt nu wereldwijd miljoenen apparaten. Toch brengt Nest nu een nieuwe thermostaat uit: de Nest Thermostat E, waarmee het nog meer consumenten wil bereiken.

Nest Thermostat E

De Nest Thermostat E (E staat voor ‘everyone’) heeft vrijwel dezelfde hard- en software als de duurdere variant. Toch is hij met $170 maar liefst $80 goedkoper.

Het apparaat is het eerste grote herontwerp van de Nest thermostaat. In plaats van een roestvrij staal wiel waarmee je de temperatuur regelt en door de menu’s scrollt heeft het een plastic knop. Het scherpe HD scherm van de orginele Nest is vervangen door een wat simpelere, minder opvallende variant. Het grijze kleurschema is ook ontworpen om minder op te vallen en zo beter in de meeste huizen en inrichtingen te passen. De originele Nest was juist ontworpen om wél op te vallen op je muur.

Gericht op een nieuw type consument

Bij het aanprijzen van de Nest Thermostat E gaat Nest minder diep in op de geavanceerde algoritmes waarmee het apparaat leert. Het bedrijf wil ‘buzzwords’ vermijden om potentiële klanten die minder met technologie hebben niet af te schrikken. Het is echt gericht op een nieuw type klant.

Het belangrijkste voordeel van de Nest thermostat E moet zijn dat gebruikers er fors mee kunnen besparen op de energiekosten. Nest verwacht dat dit nieuwe product voor flinke groei gaat zorgen. Daarvoor moeten andere groepen consumenten worden aangeboord.