Technologiegiganten zoals Google en Amazon zijn al een tijd serieus bezig met de ontwikkeling van smart home technologie. Apple haakte laat aan met haar eerste apparaat: de HomePod smart speaker. Deze stijlvolle speaker – die duurder is dan de concurrentie en wordt aangedreven door Siri – laat zien dat HomeKit op iOS geen bijzaak is. Nu smart home applicaties en hardware langzaam worden opgepikt door de gebruikers wil Apple de weg wijzen door haar winkels om te toveren tot smart home experience centers.

Maar liefst 31 winkels in de V.S. krijgen deze behandeling. Net als veel prominente Apple stores over de gehele wereld. In deze winkels krijgen bezoekers in de vorm van smart home experience centers een voorproefje van wat het is om te wonen in een Apple smart home.

HomeKit

In plaats van zelf een range exclusieve hardware te ontwikkelen – iets waar Apple bekend om staat – laat het bedrijf het ontwikkelen van HomeKit compatible apparaten over aan derde partijen. De huidige keuze is al groot. In de Apple Store kan je: digitale thermostaten, sloten, verlichting en slimme stopcontacten vinden. Dit alles komt samen in HomeKit, een veilige gereedschapskist voor iOS ontwikkelaars die speciaal is gericht op smart home toepassingen.

Apple Smart Home Experience Centers

Het laten zien van smart home toepassingen in de winkels kan een positieve invloed hebben op de verkoop. De Apple stores breken namelijk alle records aangezien ze de meeste verkopen per vierkante meter hebben. Het merk heeft ook afscheid genomen van het woord ‘store’. In plaats hiervan gebruikt men de naam Apple met daarachter de locatie van de winkel. Bijvoorbeeld: Apple Union Square.

We kunnen nog weinig kunnen zeggen over wat voor effect Apple’s smart home experience centers gaan hebben op de verkoop van smart home producten. Wel kan het interessant zijn om te weten dat je het kan uitproberen door gewoon de dichtstbijzijnde winkel te bezoeken.

Bron: psfk