iRobot – ontwikkelaar van de slimme stofzuiger Roomba – overweegt om de data die het in je huis heeft verzameld te verkopen aan bedrijven als: Apple, Amazon en Google. Alleen met jouw toestemming uiteraard.

SLAM technologie

Volgens een rapport van Reuters zal de nieuwe versie van de Roomba de dimensies van een kamer, plaatsing van meubels, afmetingen van meubels én de plaats waar deze zich bevinden opmeten. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ‘simultaneous localisation and mapping’ (SLAM) technologie die sinds 2015 in de apparaten wordt ingebouwd.

Je kamer in kaart brengen

De 900 serie van de Roomba voegde al: een camera, een nieuwe reeks sensoren én nieuwe software toe. Hiermee krijgt de stofzuiger de mogelijkheid om te stoppen met stofzuigen, zichzelf op te laden, én op dezelfde plek de taak weer te hervatten. Ook kan je hiermee dus de kamer in kaart brengen.

Met dergelijke kaarten van je huis kunnen hardware ontwikkelaars bijvoorbeeld de akoestiek van producten als de door Apple aangekondigde HomePod optimaliseren. Ook kan je er bijvoorbeeld de optimale ventilatie van je kamer mee berekenen of je slimme verlichting regelen.

De data kan interessant zijn voor Apple, Amazon en Google om te gebruiken in hun software en services.

Privacy issues

Zoals met alle verzameling van data en het gebruik ervan heb je te maken met privacy issues. De CEO van iRobot, Colin Angle belooft echter plechtig dat hij nooit de data van klanten zal gebruiken zonder toestemming. Hij gelooft dat de klanten bereid zijn om hun data te delen in ruil voor het gebruik van de ingebouwde SLAM technologie in de stofzuiger.

De originele Roomba is in 2002 geïntroduceerd. Sindsdien zijn er zeven generaties van de slimme stofzuiger geweest. Alleen de laatste generatie maakt gebruik van de ingebouwde SLAM technologie.

Bron: Reuters