Google blokkeert sinds kort de toegang tot YouTube op de Amazon Echo Show smart speakers.

Concurrentiestrijd

Het gebeurt vaker dat de concurrentiestrijd tussen grote technologiebedrijven ervoor zorgt dat klanten de dupe zijn. Amazon en Google zijn op vele gebieden concurrenten van elkaar. Denk maar aan: cloud computing, online zoeken of de verkoop van smart speakers. Op het gebied van de smart speakers loopt Amazon met de verkoop van Amazon Echo’s ver voor op Google die de Google Home verkoopt.

Geen verrassing

In een statement zegt Amazon “Vanaf vandaag heeft Google ervoor gekozen om YouTube niet langer beschikbaar te maken via de Amazon Echo show”. Zonder hier verder uitleg bij te geven.

In een reactie zegt Google weer dat deze ontwikkeling geen verrassing is: “We zijn al lange tijd met Amazon in onderhandeling waarbij we werken aan een overeenkomst die zorgt voor een goede gebruikerservaring op beide platformen.”

YouTube op Amazon Echo Show

“De implementatie van YouTube op de Echo Show is in strijd met onze gebruikersvoorwaarden waardoor de gebruikers een slechte ‘user experience’ voorgeschoteld krijgen. De gebruikservaring is ‘kapot’. We hopen dat we snel tot overeenstemming kunnen komen en deze issues samen op kunnen lossen.”

De Echo Show liet YouTube video’s zien zonder geïntegreerde features zoals aanbevelingen voor video’s en abonnementen op kanalen. In het verleden had Google een vergelijkbaar dispuut met Microsoft. Het is niet duidelijk hoeveel gebruikers last hebben van de blokkade. Amazon verkoopt de Echo Show pas sinds juni.

Amazon pesten

“Het is een beetje Amazon pesten” zegt een analist. “YouTube is een van de grote videodiensten die ze hadden in aanvulling op hun eigen dienst. Als dat wordt geschrapt dan verdwijnt een groot deel van de beschikbare video content die je kan bekijken op de Echo Show.”

Helaas is het een feit dat de strijd tussen dit soort technologie giganten meestal ten koste gaat van de gebruikers.